Maeştrii antici au determinat în baza experienţei 3 factori care exercită o influenţă decisivă asupra deznodământului luptei: viteza, forţa şi tehnica. De regulă, cel mai important factor este viteza, şi cel care o posedă poate cu uşurinţă să lovească în centrele de importanţă vitală ale adversarului şi să se retragă înainte ca adversarul să recurgă la contraatac. Chiar dacă nu posedaţi o putere fizica mare şi tehnica este slabă, viteza dă şanse reale să faceţi vătămări serioase adversarului. Aceasta se explică prin faptul că pe corpul uman se află multe regiuni de importanţă vitală, cum sunt ochii, stinghia şi gâtul, vătămarea cărora nu necesită mare putere.
Dacă posedaţi deja iscusinţa vitezei, aveţi nevoie de putere. Fără ea, chiar dacă şi aveţi o viteză şi tehnică bună, atacurile şi apărarea nu vor fi pe deplin efective.
Dezvoltarea puterii musculare nu trebuie să aibă loc în detrimentul vitezei, iar sporirea vitezei nu trebuie să micşoreze puterea muşchilor. În cele din urmă, metodele pe care le utilizaţi în antrenamente, trebuie să corespundă tehnicilor, caracteristice pentru stilul ales. Spre exemplu, în stilurile Vulturului şi Cocostârcului este foarte important să faceţi accent pe viteză şi puterea de apucare.
Luptătorilor chinezi le este cunoscut un proverb: “În primul rând – curajul,în al doilea – puterea, într-al treilea – kung-fu”.
În artele marţiale din Orient se pune accent pe antrenarea tzini, în timp ce această concepţie precum şi metoda corespunzătoare de antrenare este aproape necunoscută în alte ţari. În China, tzini este criteriul de bază pentru aprecierea stilurilor de luptă şi măiestriei luptătorilor – cât de profunda este înţelegerea ei şi cât de bună este aplicarea ei.
În stilurile tare-suplu muşchii şi tendoanele rămân relaxate, iar mişcările uşoare, dând posibilitate ca tzi să circule fără piedică din Dyantian-ul de jos în extremităţile corpului. Chiar înainte ca atacul să ajungă la corpul adversarului, muşchii şi tendoanele dintr-odată se încordează. Acest tip de putere trece de la tare la suplu. Proverbul îl compara cu viţa de vie. Puterea dură şi în acelaşi timp suplă provoacă vătămări atât exterioare, cât şi interioare. Cu toate că corpul fizic este relaxat, puterea condusă prin el are un efect maxim distrugător şi pătrunzător.
Filozofia de bază a artelor marţiale din China rezidă în stoparea luptei.
Scopul final al practicării artelor marţiale constă în găsirea sensului vieţii.
Indiferent ce drum alegeţi, pentru atingerea unui nivel înalt de spiritualitate va trebui să înfruntaţi inamicul vostru principal – dumneavoastră înşivă. Unica posibilitate de a-l învinge este disciplina de sine şi înţelegerea vieţii.
Toată experienţa noastră de viaţă este un proces unic de învăţare şi de pătrundere în esenţa spiritului.
Orice artă aţi studia, trebuie să înţelegeţi că sensul învăţăturii e să simţiţi şi să acumulaţi esenţa artei.
La oricare activitate trebuie să participaţi cu tot sufletul, să o simţiţi , să pătrundeţi în ea şi să o trăiţi. Abia atunci veţi putea afirma că o înţelegeţi. În lipsa unui sentiment adânc şi înţelegere, artele practicate de dumneavoastră vor fi zadarnice şi lipsite de sens.
Secretul cel mai mare de obicei se ascunde intr-un loc cel mai bine văzut, pentru a-l obţine este nevoie de judecată continuă şi practică.
Proverbul chinezesc spune: “Elevul caută trei ani un bun profesor, iar profesorul trei ani testează pe ucenic”.
Morala de luptă (Uda) are două aspecte – morala faptei şi fapta minţii. Morala faptei include în sine: smerenie, respect, viaţa dreaptă, încredere şi devotament. Fapta minţii constă din: voinţă, rezistenţă, perseverenţă, răbdare şi curaj.
Morala minţii: